Učiteljica, ličnost koju ću pamtiti

11 Nov 2021

Većina ljudi zaboravi šta im je neko rekao ili uradio, ali se uvek sećaju kako su se zbog nekoga osećali. Iako postoje ljudi koji nemaju najprijatnija sećanja na period koji su proveli sa učiteljicom/učiteljom, većina učitelja ipak može da pomogne učenicima da sebe i svoje okruženje vide na drugačiji način. Da postanu svesni svojih kvaliteta, da preuzimaju odgovornost, nauče da dele i razumeju potrebe drugih. Ovo je značajno i zato što predstave učenika o tome kako ih vide “značajni drugi” (u ovom slučaju, učitelji i školski drugovi) u velikoj meri utiču na njihov doživljaj sebe, i da tokom odrastanja ogroman značaj imaju upravo informacije dobijene od strane učitelja i vršnjaka.

Svi se sećaju svoje učiteljice/učitelja, ali šta je to što je baš njih činilo ili čini posebnim ? Za većinu dece, to je mnogo više od znanja, postignutog uspeha ili ocena. Zašto je tvoja učiteljica posebna? Zašto je tvoj učitelj najbolji?

Naravno da su stručnost, posvećenost i znanje veoma bitni, ali uspešna učiteljica /učitelj svojim đacima pružaju daleko više – ljubaznost, sasosećajnost, razumevanje, pozitivan stav, ohrabrenje, podršku. Sjajni učitelji razumeju tvoje nedostatke i pomažu ti da ih prevaziđeš, postavljaju granice, ali i inspirišu. Upravo zobg vrednosti koje neguje u učionici, uspešan učitelj je osoba sa kojom možeš da se poistovetiš, a što u velikoj meri olakšava i sam proces učenja i formiranja tebe kao ličnosti.

Ne postoji « čarobna formula » da neko postane dobar učitelj i ovo nije vezano za određeni tip ličnosti. Postoji mnoog različitih “tipova” učitelja – oni kojima je najvažnija disciplina, zabavni, nepristupačni, zainteresovani (ili ne), “kul” i između njih postoje varijacije. To što je neki učitelj ili učiteljica “kul” ne znači da će se oni uvek ponašati ležerno i opušteno i da je kod njih na času sve dozoljeno.

Sa druge strane, učitelji koji u prvi plan stavljaju disciplinu mogu itekako dobro da se povežu sa svojim učenicima i pruže im razumevanje i podršku kada je to potrebno. Strožiji učitelji mogu da budu izuzetno efikasni u učionici i uspostave kvalitetnu vezu sa učenicima.

Za mnoge od nas, učiteljica/učitelj je osoba koje možemo u trenutku da se setimo kao nekoga ko je u velikoj meri uticao na nas tokom godina formiranja. Kada odrastemo, često razmišljamo o tome na koji način nam učitelji pomažu, utiču na naše živote i važne odluke koje donosimo. Neki od njih te podstiču da daš svoj maksimum, a neki su dovoljno “moćni” da te nateraju da veruješ da možeš sve. Kao i mnogi učenici, ni ti nisi uvek raspoložen/a za učenje i ispunjavanje školskih obaveza ili ti je teško da razumeš školsko gradivo. Možda ti je teško da nešto savladaš ili osećaš da zaostaješ za ostalom decom. Zadatak učitelja je upravo u tome da od učionice stvori mesto u kome ćeš se osećati sigurno i prijatno, ali i da stvori okruženje u kome će se podsticati preuzimanje odgovornosti. Bez obzira koliko puta pogrešiš, učitelj je tu da ti pomogne da razumeš složenije gradivo i stekneš znanja koja će ti pomoći u daljem životu – ličnom I profesionalnom. Ali i da te podstakne da veruješ u sebe.

Ovo postaje posebno važno kada dođeš u peti razred kada mnogi učenici shvate koliko su sreće imali što su imali baš takvog učitelja ili učiteljicu koji su imali ozbiljne zahteve, ali i koji su znali da te ohrabre da deliš, razmišljaš, uvažavaš druge i daješ sve od sebe. Učitelji koji na svakom koraku pokazuju da im je stalo do učenika, koji ti ne daju da odustaneš ako se “zaglaviš” i koji rade sa tobom dok ne pronađeš rešenje. Priznaćeš da to nije uvek lako.

Posvećen učitelj daje sve od sebe da uspostavi vezu sa svakim učenikom u svojoj učionici. Zna šta su tvoja interesovanja, tvoj stil učenja i koristi te informacije da tvoj boravak u školi i sam proces učenja učini što kvalitetnijim i prijatnijim. Zahvaljujući svojoj učiteljici, mnoga deca otkriju interesovanja kojih nisu bila ni svesna, poput čitanja, ljubavi prema matematici ili muzici, a koja kasnije mogu u velikoj meri da utiču na njihov izbor zanimanja.

Sa druge strane, stvarno loši učitelji su retki, ali postoje, što tebi, ali i tvojim roditeljima, može da stvori zabrinutost u vezi sa tim šta ćeš naučiti i kakva ćeš iskustva imati u toj učionici. Stvarno loši učitelji su, pre svega, neefikasni. Neki od njih su nesigurni u svoje znanje i predavačke veštine, pa će pribegavati radnim listovima umesto interakciji sa decom. Drugi nemaju kontrolu nad učenicima i nastavnim procesom, pa učionica može postati haotična, bučna i decu izložiti nepotrebnom stresu. „Svi učenici su isti“ tip učitelja će retko ili nikad izuzeti učenike koji zaista rade, a nedovoljno pažnje će posvetiti onima kojima je potrebna dodatna podrška.

Ovakvi učitelji kod dece mogu stvoriti utisak da im uopšte nije stalo do učenika i da svoj posao obavljaju rutinski. Naravno, i učiteljima se može desiti da su pod stresom ili da imaju loš dan, ali stvarno loši učitelji spadaju u jednu ili više navedenih kategorija.

Mnoga istraživanja pokazuju da učenici najviše cene prijatan i topao odnos sa učiteljima, razumevanje, kao i pravedno i objektivno ocenjivanje. Za većinu je izuzetno važna spremnost učitelja da pomognu učeniku, iako se za neke ova pomoć proteže i na gledanje kroz prste kada su nestašluci u pitanju. Važno je da znaš da treba da braniš svoj stav kada si u pravu, ali i da prkosan stav i neadekvatno ponašanje u školi ne treba da budu tvoj izbor i da neki učitelji ne mogu uvek da odgovore na takve izazove na odgovarajući način. Zbog toga su međusobno uvažavanje i razumevanje između učitelja i učenika presudni za dobar odnos i kvalitetan proces učenja.

U školama se danas obrazuju učenici sa različitim razvojnim i vaspitno-obrazovnim potrebama, zbog čega je odnos učitelj-učenik jedan od ključnih uslova za kvalitetno školovanje. U tom procesu, učitelji moraju da balansiraju mnogo toga – negativna osećanja u vidu ljutnje ili straha, nezainteresovanost, negativan stav prema učenju i školskim obavezama. Sa druge strane, od njih se očekuje da neguju strpljivost, razumevanje i prihvatanje učenika, toleranciju i odgovornost, ali i da utiču na stvaranje poverenja, empatije, pozitivnog stava prema školi i školskim drugovima, posebno onima sa posebnim potrebama.

Zato je izuzetno važno da razumeš da je ovaj odnos dvosmeran i da, bez obzira na to koliko su tvoji učitelji sjajni, i ti učiniš sve što je do tebe da taj odnos postane još kvalitetniji. Upravo je to ono zbog čega ćeš se sa osmehom uvek sećati voje učiteljice ili učitelja.

Ukoliko želiš da podeliš sa nama svoja iskustva iz škole, možeš da nam pišeš svakog dana od 18-22h. Tvoj sigurni CHAT te čeka.

Podeli:

Izađi